Search This Blog

6.8.10

Sekolah Mengandung??

Mesti korang dah dengar pasal cerita Kerajaan Melaka nak dirikan Sekolah Mengandung kat Jasin untuk budak-budak perempuan yang terlanjur termengandung tanpa suami/mak bapak untuk bantu menanggung beban.

Aku ade la nak komen tentang benda nih seperti di bawah;

1. Tolong la letak nama "Shelter" instead of "Sekolah" sebab perception orang/ feeling orang dalam Malaysia atau luar Malaysia berbeza tau. Bila kita namakan Sekolah, menampakkan seolah-olah Kerajaan Negeri Melaka menggalakkan pulak SEX before Marriage. Kalau disebut "Shelter", membuat orang ramai rasa "Wah, baik nya Kerajaan Negeri Melaka! Ada peruntukan untuk membantu gadis2 malang ini". Apa, before Ali Rustam buat speech xde sesiapa (secretary ke?) yang checkkan untuk dia ke pasal penggunaan perkataan tuh? Or, masa diorang berbincang kat Dewan Undangan Negeri xde orang beri pendapat ke pasal "naming" of SEKOLAH?

2. Aku agak risau bila "SEKOLAH" nih dah ada STUDENT, takut Student nih akan kena bully laaahhh... Selalunya, orang yang dah terlanjur nih, dia akan menyepikan diri... Tak mahu statusnya di ketahui orang mungkin sebab segan/ malu dengan perkara tersebut. Tapi, kalau dah masuk SEKOLAH Surelah orang tahu, kan? Kenalah masuk dalam Resume kan??

3. Kalau dah ramai giller orang yang masuk SEKOLAH nih... Sampai melebihi kapasiti... Nanti, akan adakah BRANCH... Cawangan Selangor ke.. Kuala Lumpur ke??

4. Persoalan dalam minda... Adakah SEKOLAH ini akan jadi ASRAMA-based? Atau SEKOLAH Harian Biasa?

5. Aku anggap "SEKOLAH" yang bakal dibina ini dianggap macam "AFTER-CARE" untuk STUDENT macam tuh... Tapi, macam mana dengan "BEFORE-CARE"?? Macam memberitahu bahawa, SEX is for after marriage? or SAFER to use CONDOM??? Macammana pulak dengan penekanan tentang DOSA melakukan SEX before MARRIAGE? Macammana dengan penekanan AGAMA yang sepatutnya ditingkatkan?? Haaa??

Aku paling tak suka orang yang mengaggap perkara nih perkara leceh/ KEBIASAAN/ for FUN... Sebab aku risau anak-anak aku nanti...

1. Apakah latar belakang orang yang bakal kahwin dengan anak aku?
2. Macam mana back ground family dia?
3. Sah ke perkahwinan itu nanti? If Wali BAPAK xdapat cari
4. Kalau anak aku berkawan dengan orang yang anggap SEX before MARRIAGE is OK dan mempengaruhi dia nanti?
5. Macam mana dengan keturunan aku nanti?

Yang paling penting, Kalau aku tak buat sesuatu atas nama ISLAM dan membenarkan perkara macam nih become WORSE....

Berapa banyak DOSA aku yang akan diCASHkan masa kat Akhirat nanti??

Wallahua'lam...

Peringatan untuk diri sendiri

No comments: