Search This Blog

26.7.09

Al-fatihah

Let's say our prayers to Malaysia's great director, Allahyarham Yasmin Ahmad who passed away earlier today. Today only that i knew she was the same age as my mom and worked in IBM before. It's Malaysia's big loss, but may her soul rest in peace, Insyaallah. Amin.


Back to me and my life today. Abg is in an angry mood today. One of his relatives conned his whole family's land today. Yup, they lost their Arwah ayah's land to their own uncle. What a JERK! As furious as I am to my brother in law, who is the eldest of the family but did not read carefully the agreement papers before signing them...I am more furious to "darah daging sendiri" who actually makan harta anak yatim. Are they not aware of the SIN they have done?

"Di dalam AI-Quran ada tercatat sesiapa yang memakan harta anak yatim dia seolah-olah menyalakan api di dalam perutnya, Tuhan memberi amaran keras mereka yang cuba mengkhianati anak-anak yatim"

Sabda Baginda lagi daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu maksudnya :

“Daripada Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam Baginda bersabda: “Hindarilah tujuh perkara yang merosakkan (dosa besar).”



Mereka berkata: “Apakah dia wahai Rasulullah?



Baginda bersabda: “Menyekutukan Allah, sihir, membunuh jiwa yang telah diharamkan oleh Allah (membunuhnya) melainkan dengan (jalan) yang hak (yang dibenarkan oleh syara‘), makan riba, makan harta anak yatim, melarikan diri ketika perang dan menuduh (berzina) wanita-wanita yang muhshanat (wanita yang menjauhkan perkara dosa) yang beriman lagi tidak terlintas memikirkan sebarang kejahatan.”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Walaupun pada hakikatnya, Abg telah baligh dan bukan lagi anak yatim, tetapi harta peninggalan Arwah, tetap hak Mak dan adik-beradik Abg, kan?


"Jika Allah itu Maha Adil, Dia pasti menyediakan yang terbaik untuk Abg. Pasti ada hikmah disebalik takdir ini. Mungkin Allah nak tunjuk pada Abg sekeluarga sesuatu. Jadi kita berserah saja pada Allah. Pada masa yang sama, pastikan kesilapan yang sama tak berulang lagi. Itu lebih baik, kan?"

Inilah masalah orang yang tak educated dalam bab2 agama. Orang yang hanya mementingkan duniawi dari akhirat. Orang yang tak kesah halal dan haram. Orang yang boleh dikatakan tidak percaya/tidak beringat akan syurga dan neraka, akan dosa dan pahala. Orang2 seperti ini ada di mana-mana sahaja, ya, betul. Lebih menyedihkan jika orang2 seperti ini adlah kaum keluarga kita sendiri yang kita bantu semasa susah. Sedih, kan?

Oleh itu, sama-samalah kita beringat. Perkara yang sama mungkin akan terjadi pada anda (Na'uzubillah!) Buatlah persediaan/hansei-kai.

Semoga kita semua dijauhi oleh makhluk2 seperti ini. Amiin

2 comments:

azya said...

blog skin ko cute.. :)
i very2 loooikkkkeee the color :)

fieza said...

ngeee...hehehe...

tgh mood rajin nih :p