Search This Blog

16.8.10

Tuty-chan, Omedetou!

To my dearest friend, Tuty-chan!!

Congratulations on your pregnancy! I know there's a bit of anxiety... muntah2, mual2 (+cabaran bulan Ramadhan)... Demo, Omedetou! Memang Tuty banyak minta nasihat dan di sini, aku nak compile kan nasihat tersebut... heheh

1. Tuty memang seorang worrier -> In a good sense. Risaukan family dan kadang2 risaukan kawan2. Boleh dikatakan mempunyai sifat motherly even before marriage.. hehe But, mungkin sudah tiba masanya untuk Worry About Yourself... hehehe

Tp, tak perlu worry pun.. Enjoy the pregnancy. Pergilah babymoon... at least before 8 months of pregnancy boleh lagi naik flight :) Yang penting, enjoylah masa berdua sebelum muncul baby itu.. heheh

 2. Makanlah makanan seimbang dan berkhasiat... hehehe Memang xdigalakkan makan Sushi/benda2 yang mentah semasa pregnant... Tp, kalau makan Steambot ok jer... hehe Yang penting berkhasiat.. Memang kadang2 tu untuk menghilangkan mual, kita perlu makan asam... tp, kalau oleh janganlah selalukan... :)

3. Vitamins consumption-> GOOD... But, remember, just take enough Calcium. Jangan ambik lebih macam aku dulu hehehe... Nanti baby bessaaaarrrrrr.... hehehe Bagus untuk ambil Vitamin C dan Fish Oil secara berterusan. Bagus untuk perkembangan otak bayi dan daya ingatan si Ibu. Fish Oil elok diambil even after bersalin dan bagus sepanjang menyusukan anak. The important thing is to consult your Gynae regarding how much / which Vitamins you should consume.

4. Drink a lot of water. Orang Malaysia nih kalau cakap "enough", nanti dia consume sikit dari yang perlu, pasal tuh i prefer "a lot" supaya ambil dengan jumlah yang mencukupi. Memang ada orang tua2 dulu kata, Jangan minum air banyak sangat, nanti kaki bengkak by the time sarat mengandung (Ok, orang tua xcakap English macam nih, please ignore... hehe), tp, believe me, they are saying that you should not over-drink.

5. Prepare yourself with Pregnancy Knowledge. Yes, Read. Jangan dok melatah ikut cakap orang sana sini. Every woman is an individual and mungkin keadaan berbeza antara satu sama lain. Of course, general facts boleh dipercayai dan boleh dijadikan Guidance/Panduan. But, special cases xboleh la nak based on that 100%, kan? Anything, jangan lupa tanya banyak soalan pada Gynae.
6. It's good to exercise. Yup, pergilah snorkeling (macam aku wat dulu masa mengandung Yuni 6months?) atau Yoga<- Please jgn bermantram. Bukan apa, Yoga is different as an exercise compared to others adalah kerana, 1. Ia tidak memerlukan pergerakan yang ganas/lasak untuk mengeluarkan peluh dan 2. Ia adalah satu exercise yang membantu pernafasan (helps during pregnancy la kot) But, it's good to exercise! Aku rasa Tuty xde masalah kot. Well asyik kesana kemari jumpa Supplier (maybe enough?)

7. Jangan tensen2 dengan kerja. You tense nnt baby pon tense. You happy, baby pon happy. So, chin up and smile :) Kalau tensen jugak, ajak hubby pi jalan2 tepi pantai ker (Well, masa dah kawin la nak romantik2 kan...)

8. If you plan to breast feed, be prepared, Mentally and Physically. Yes, jangan jadi macam aku, 3 hours after deliver baru tercengang2 nak kasi Yuni breast feed. Bak kata Mak aku, you have to inform your Hubby juga untuk prepare hot towel to warm the susu above the breast, supaya the milk will be out in time for the baby, so xperlu lah dia bersusah payah untuk menghisap.

9. Jangan Malas! Pergi join ante-natal Class dengan husband. be prepared especially mentally for the delivery. Make sure, your hubby also knows what to do. hahaha... Laki aku asyik amik gambarrr aje after deliver... hehehe

10. Prepare economically $$$ hehe... Of course, orang akan kata, tak apa, rezeki anak... nante, tapi mak bapak pon kena berusaha... hehehe Especially bagi menyambut kelahiran anak tersebut, kan??


Itu lah, serba sedikit yang boleh aku kongsi untuk ko Tuty, dan juga ibu2 yang sedang membaca... Kalau tak pon untuk yang bakal berumah tangga atau expecting a 2nd one :) Segala yang di atas adalah based on my experience yang sedikit ini.

If I have someone to be thankful about this is my hubby, my mother, my father and of course, You, Tuty-chan... Terutamanya kerana telah menjalankan semua FOOTWORK masa kita sama2 kerja kat Cinosanap dulu... :P Sorry lah aku xdapat nak wat FOOTWORK untuk ko kali nih... Harap2 experience aku sedikit sebanyak dapat membantu... We also have to be thankful to all the Makciks2 @kilang AMDEP dulu kan? heheh

Macam aku pulak yang bersalin... heheh Of course, I have to thank everyone around me kerana sentiasa memberi sokongan xkisahlah, dari segi komen2 di FB, Tweeter or Blog nih sepanjang pregnancy dulu and sampai sekarang... Cheewaaaahhh...

Btw, tambahan! Tuty-chan, pi daftar diri at BabyCenter at least dekat situ ko dapat email every month mengingatkan ko pasal progress baby dan mama-nya. Takdelah tension sangat kan...

Ok, itu sajalah bebelan aku paa hari nih... Wow! 3 posts in a day... Nampak sangat tengah bosan... hahahaha... 

Last sekali, Tuty-chan, kalau ko buat photoshoot masa pregnant kan, please jgn tunjuk kat aku...
友達でも、生腹は見たくないね。ハハハハ。

以上。

2 comments:

tUtyRAhiZa said...

tq for the post..
sgt berguna..hehhe..pesanan ttg calcium tu mmg akan aku ingat la sbb ko practical dpn aku kan..

nway, aku lupa nak tanye gynae pasal fish oil tu..takut overdos lak..next appo aku reconfirm ngan die..

n aku rase kalo preggy kat PEDMA mmg paling seronok..banyak tips leh dapat dari akak2 n makcik2..hehehe...

fieza said...

Tuty-chan,

No problem. Aku rasa mcm xlengkap aku nyer advice kat ko ari tuh. Aku rasa fish oil xde overdose nyer... tp, for safety bincang lah dengan gynae tuh.

Memang, preggy kar PEDMA mmg best.. Ramai yg concern hehehe... Pastuh ada alasan nak balik cepat hahahaha